Karina Marusińska


Karina Marusińska, urodzona w 1983 roku w Piotrkowie Trybunalskim, to wybitna polska artystka interdyscyplinarna, której talent i pasja przejawiają się w wielu dziedzinach sztuki. Jako projektantka ceramiki, nauczycielka akademicka oraz animatorka społeczno-kulturalna, Marusińska z powodzeniem łączy teorię z praktyką, angażując się w różnorodne projekty artystyczne.

Obecnie mieszka i pracuje we Wrocławiu, gdzie aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym miasta, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi.

Wykształcenie

Karina Marusińska jest osobą o bogatym doświadczeniu edukacyjnym. W 2003 roku ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Kielcach, co było jej pierwszym krokiem w kierunku artystycznej kariery. Następnie, w 2008 roku, zrealizowała swoje marzenia o wykształceniu wyższym, zdobywając dyplom na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie kształciła się na Wydziale Ceramiki i Szkła w zakresie wzornictwa oraz projektowania ceramiki.

W 2010 roku z powodzeniem zakończyła Podyplomowe Studia Projektowanie Wzornicze w Zarządzaniu Rozwojem Nowego Produktu, które były prowadzone przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego oraz Szkołę Główną Handlową. W latach 2013-2014 odbyła intensywne studia w ramach międzynarodowego kursu podyplomowego „Kaolin” Art and Design in Contemporary Ceramics, realizowanego we współpracy z ENSA Limoges we Francji oraz Jingdezhen w Chinach.

W 2015 roku Karina obroniła pracę doktorską z wyróżnieniem w obszarze sztuk plastycznych, koncentrując się na dyscyplinie sztuk projektowych. Dodatkowo, miała możliwość uczestniczenia w stypendiach, które umożliwiły jej rozwój międzynarodowy oraz poszerzenie horyzontów. W 2007 roku przebywała na stypendium na Uniwersytecie Pais Vasco w Bilbao w Hiszpanii, a w 2008 roku w Instytucie Ceramiki w Guebwiller we Francji.

Praca zawodowa

Praca dydaktyczna

Karina Marusińska, od 2010 roku, pełni funkcję asystentki w II Pracowni Projektowania Ceramiki Użytkowej, gdzie współpracuje z profesorem Mirosławem Kocińskim na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W chwili obecnej, awansowała na stanowisko adiunktki w tej samej instytucji, kontynuując swoją pasję do nauczania i rozwijania talentów artystycznych studentów.

Rezydencje artystyczne

W swoim dorobku artystycznym, uczestniczyła w licznych rezydencjach, a wśród nich można wymienić:

  • 2011 rezydencja „Shaping the New” w Koszycach,
  • 2017 Styria Artist in Residence w Grazu,
  • 2017 rezydencja „Punkt widokowy” w Centrala Art Gallery w Birmingham.

Udział w sympozjach i plenerach

Karina aktywnie brała udział w różnych sympozjach oraz plenerach artystycznych, które miały miejsce w Polsce i za granicą:

  • 2006 „Ceramika Wypalana Drewnem”, międzynarodowe sympozjum i plener ceramiczny w Luboradowie,
  • 2007 „Deutsch-Polnische Kunst”, międzynarodowe sympozjum w Reichenhaller Akademie w Niemczech,
  • 2008 XXXII międzynarodowe sympozjum „Porcelana Inaczej” w Wałbrzychu,
  • 2010 46. Międzynarodowy Plener Ceramiczno-Rzeźbiarski w Bolesławcu,
  • 2011 międzynarodowe sympozjum ceramiczne „Fenomen Gemer” w Ozdany.

Wybrana działalność kuratorska i organizatorska

Karina angażuje się również w organizację różnorodnych wydarzeń artystycznych i kuratorskich. Wśród najważniejszych projektów warto wymienić:

  • 2006 „Grand Kanion Sztuki. Kraj-obraz kopalni” (wraz z Aleksandrą Idziak-Brown) w Kopalni Węgla Brunatnego w Bełchatowie,
  • 2010 „Inny punkt widzenia. Architektura oczami wyobraźni” w Szkole Liderów we Wrocławiu,
  • 2012 „Design łączy. Nowy wymiar komercjalizacji wiedzy”, ASP we Wrocławiu, Centrum Design Kielce, Park Technologiczny w Kielcach,
  • 2014 „Wielkie Żarcie” w ASP we Wrocławiu, w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016,
  • 2014 „Art Food 2014” w ASP we Wrocławiu,
  • 2014 „Swinging Imagination” w Musee du Four des Casseaux w Limoges,
  • 2014, 2016, 2017, 2018 „Empty Bowls” Festiwalu Wysokich Temperatur w ASP we Wrocławiu,
  • 2018 „Co tu robi Food Think Tank?!” na Łódź Design Festival.

Twórczość

Karina Marusińska jest artystką, która na początku swojej kariery zajmowała się projektowaniem biżuterii, ceramiki użytkowej oraz gadżetów. Jej doświadczenie obejmowało także projektowanie produktów 3D oraz zarządzanie designem czy organizacją wydarzeń. W miarę upływu lat, artystka odkryła w sobie pasję do działań, które są interdyscyplinarne, w ramach których ceramika często służy jako punkt wyjścia do różnorodnych eksploracji lub tylko jedno z mediów wykorzystywanych w jej sztuce.

W niedawnej rozmowie z Katarzyną Roj, nawiązującej do jej indywidualnej wystawy „Część zamiast całości”, zaprezentowanej w BWA Wrocław na przełomie 2016 i 2017 roku, artystka wyjaśniła swoje pragnienie:

„…rozprawić się z łatką, która do mnie przylgnęła. Łatką dizajnerki. Łączono mnie wprawdzie z dizajnem autorskim, bo nigdy nie pracowałam dla przemysłu, ale ta jednoznaczność swędziała mnie i stawała się coraz bardziej nieznośna. Przecież od zawsze działałam interdyscyplinarnie, ale z różnym naciskiem na poszczególne dyscypliny.”

Dziś Karina Marusińska koncentruje się głównie na tworzeniu obiektów, instalacji, prac wideo i rzeźb. Jak sama mówi o swojej twórczości:

„Fascynują mnie napięcia tworzące się na styku tego, co wewnętrzne i zewnętrzne, prywatne i publiczne, szlachetne i pospolite, smaczne i obrzydliwe. Eksploruję obszary graniczne, w których ścierają się przeciwieństwa. Wykorzystuję ich transgresywny potencjał. Interesuje mnie także to, co jest spychane na społeczny i kulturowy margines. […] Moje zainteresowania oraz działania mają charakter wielowymiarowy. Kiedy się gubię, wykopuję rękami dziurę w ziemi i sięgam do korzeni.”

Artystka współpracowała z wieloma twórcami i twórczyniami z różnych dziedzin, w tym z Katarzyną Goleń, Agnieszką Rzeźniak i Natalią Rzeźniak w ramach grupy Łuhuu!, a także z Agnieszką Bar i Agnieszką Kajper w grupie Wzorowo! Jej długa lista współprac pokazuje jej wszechstronność oraz zdolność do tworzenia w szerokiej gamie kontekstów.

Wybrane prace

Akcja, instalacja, wideo

  • Purity, 2011-2015; instalacja; piaskowane płytki gresowe, 180 × 180 cm,
  • To, co zostało, 2014; papier ceramiczny, 4 × 2 × 2 cm,
  • HUG, 2015; akcja, instalacja – metalowa poręcz z porcelanowymi elementami, wideo, 8’29”; w ramach Programu „Mosty” Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016,
  • Powidok, 2016; wideo, 3’44”, loop; w ramach wystawy „Widmo” – Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice,
  • Rękoczyny, 2016; instalacja dźwiękowa, 21’03”; współpraca: Beata Kwiatkowska; w ramach Przeglądu Sztuki Survival 14 – Fabryka Automatów Tokarskich, Wrocław,
  • Chcę Ci jeszcze powiedzieć, że…, 2016; akcja, wideo, 16’39”; współpraca: Marcin Wokan; w ramach projektu „Pociąg do sztuki” – Wrocław-Drezno,
  • Dobra widoczność, 2017; projekt społeczny, instalacja; w ramach rezydencji – Centrala Art Gallery, Birmingham, Wielka Brytania,
  • Punkt widokowy, 2017; kurtyna PCV z nadrukiem; w ramach rezydencji – Centrala Art Gallery, Birmingham, Wielka Brytania,
  • Cisza, 2017; instalacja; kamień, tkanina, elementy pasmanteryjne, drewno, papier, 12 × 10 × 35 cm,
  • #JB, 2018, instalacja, witraż; w ramach Przeglądu Sztuki Survival 16 – pałac Waldenberg-Pachalych, Wrocław,
  • Tablerror, 2019, instalacja performatywna, wideo; współpraca: Alicja Kielan, Food Think Tank; w ramach 18. Biennale Sztuki Mediów WRO „Czynnik ludzki” – Piekarnia, Wrocław.

Obiekt

  • Uszka, 2007; porcelanowa biżuteria,
  • Konserwowe, 2007; porcelana (formy przemysłowe), szkło, metal, różne wymiary,
  • REproducts, 2007; porcelanowe naczynia; pojemniki; porcelana (formy przemysłowe), kalkomania, różne wymiary,
  • Czarka (do) herbaty, 2007, porcelana (forma przemysłowa), liście herbaty, 8 × 18 × 18 cm,
  • Ogryzki, 2008; porcelanowe miski i kubki; porcelana malowana złotem, 10 × 18 × 18 cm, 7 × 14 × 14 cm,
  • Uszczerby, 2008; porcelanowe naczynia; porcelana malowana złotem i lustrami (formy przemysłowe), różne wymiary,
  • Ta-lerz!, 2008; porcelana (formy przemysłowe), plastik, ca. 15 × 20 × 16 cm,
  • O!wady, 2008; porcelanowe naczynia,
  • Antykradzieżowe, 2009; porcelanowa biżuteria; porcelana, kamionka, 4 × 4 × 1 cm każde,
  • Kiwaczek, 2009; porcelanowa figurka; porcelana, metal, sznurek,
  • Uhaha, 2009; porcelanowe uchwyty; porcelana (formy przemysłowe), gumowa przyssawka, różne wymiary,
  • Sorto, 2009; porcelanowe naczynia,
  • Jakubki, 2009; kubki, producent: Meble VOX,
  • Hard made, 2010; kamionka malowana, [6x] 3 × 25 × 25 cm,
  • RWB, 2013; porcelana malowana naszkliwnie, 60 × 30 × 30 cm,
  • Kraj-obraz, 2013; porcelana, worki foliowe, [4x] 63 × 32 × 32 cm,
  • Nie na miejscu, 2014; porcelana malowana, 65 × 28 × 28 cm,
  • Chwasty, 2014; porcelana natryskiwana kobaltem, [60x] Ø 26 cm,
  • Obiekt z otworem, 2014; porcelana, 11 × 36 × 36 cm,
  • II. V., 2014; porcelana, [2x] 10 × 14 × 14 cm.

Inne prace

  • Mój dom tam, gdzie ja, 2011, wideo-performans,
  • Chcę być słaba, chcę być krucha jak porcelana, 2012, wideo-performans, 3’21”,
  • Ślady, 2012, wideo-performans, 4’49”,
  • Blisko, 2012; instalacja; stół, tkanina.

Grupa Łuhuu!

Od 2005 roku, w ramach działań grupy Łuhuu!, współtworzonej z Katarzyną Goleń, Agnieszką Rzeźniak i Natalią Rzeźniak, Marusińska prowadzi akcje artystyczne, które koncentrują się głównie na kwestiach związanych z płcią kulturową oraz społecznymi zachowaniami związanymi z kobiecością. Ich aktywność artystyczna często przybiera formę gry, która prowokuje widza do refleksji nad ważnymi tematami, ukrytymi w pozornie niewinnych aranżacjach.

Wybrane działania

  • Huśtawki, 2006, Przegląd Młodej Sztuki Survival 4, Wrocław,
  • Ocean, 2007, Sopelana, Hiszpania; 2008, CSW Łaźnia, Gdańsk,
  • Bil-Babel, 2007, Bilbao, Hiszpania,
  • Obiekt I, II, III, IV, 2007, Przegląd Młodej Sztuki Survival 5, Wrocław,
  • Panie, Panowie – Akcja!, 2008, 29. Przegląd Piosenki Aktorskiej – Nurt OFF, Wrocław,
  • Gigantki, 2008, Przegląd Młodej Sztuki Survival 6, Wrocław,
  • Jak w domu, 2008, Festivel de Coutures, Strasburg, Francja,
  • Porachunki, 2008, ArtBoom, Kraków,
  • Być jak Sędzia Główny, 2010, BWA Awangarda, Wrocław,
  • Baw się (ze) mną, 2011, Centrum Nauki Kopernik, Warszawa,
  • 4:0, 2012, Przegląd Sztuki Survival 10, Wrocław,
  • Wycieraczki, 2012, Out of Sth, Wrocław,
  • Schron, 2012, Akademia Filmu Dokumentalnego Dok.Art, Muzeum Współczesne Wrocław.

Grupa Wzorowo

W 2009 roku Marusińska założyła grupę Wzorowo wraz z Agnieszką Kajper i Agnieszką Bar, mając już za sobą doświadczenia w działalności indywidualnej. Nazwa grupy odzwierciedla ich zainteresowania projektowaniem i wzornictwem, a ich prace często korzystają z inspiracji ludowymi oraz estetyką PRL. W swoich realizacjach artystki stawiają na materiały odpadowe, jak szkło czy ceramika, co związane jest z ideą zrównoważonego rozwoju oraz recyklingu, jak zauważyła Katarzyna Zacharska.

Wybrane projekty

  • 2009: PÓŁLITRÓWKA – obiekt świetlny; FLIP HOP – naczynie; KOREK LUX; KRISTAL – naczynie; KALEJDOSKOP – instalacja,
  • 2010: TWOJA BROCHA – biżuteria; KLUKA – naczynie, KLEE – naczynie, ODBIELSKI – gadżet; LAP TOP LADY; FLUOODPADY – instalacja; FOSwór – obiekt świetlny; FO – biżuteria porcelanowa,
  • 2011: BĄTĄ – statuetka.

Konkursy, nagrody, wyróżnienia, stypendia

Nagrody i wyróżnienia

W ciągu swojej kariery artystycznej Karina Marusińska zdobyła liczne nagrody oraz wyróżnienia. W 2007 roku otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie na ceramiczną czarkę do herbaty zatytułowanym „95 stopni Celsjusza”, organizowanym we Wrocławiu.

Rok później, w 2008, została wyróżniona w prestiżowym konkursie „Innowacyjny Pomysł” na Uniwersytecie Łódzkim. W tym samym roku zdobyła również wyróżnienie w Konkursie Wzornictwa Przemysłowego „Projekt Arting”, który odbył się w Galerii Bielskiej BWA.

W 2009 roku przyznano jej nagrodę specjalną w konkursie „Make me!” podczas Łódź Design Festival. Dodatkowo, zdobyła III miejsce w konkursie „Nowy Folk Design”, który miał miejsce w Poznaniu podczas Światowych Dni Innowacji.

Kolejne osiągnięcia to nagroda w Konkursie Wzornictwa Przemysłowego „Projekt Arting” w 2010 roku, przyznana grupie Wzorowo, oraz nagroda w plebiscycie „Must Have” w 2011 roku podczas Łódź Design Festival. W tym samym roku zdobyła także tytuł „Talentu Trójki” w kategorii Sztuki Wizualne, nadany przez Trójkę Polskie Radio.

W 2014 roku otrzymała Nagrodę Rektora ASP we Wrocławiu, a dwa lata później zdobyła nagrodę Publiczności podczas Przeglądu Sztuki „Survival 14” w Wrocławiu. W uznaniu jej osiągnięć w dziedzinie sztuk wizualnych, w 2016 roku Karina Marusińska została nagrodzona przez Gazetę Wyborczą „Warto”.

Nominacje

Nie mniej imponująca jest lista nominacji, które otrzymała artystka w swojej karierze. W 2008 roku została nominowana do tytułu „Przetwór Roku” na Festiwalu Recyklingowym „Przetwory 3” w Warszawie. Następny rok przyniósł jej nominację do plebiscytu „Machina Design Awards”.

W 2010 roku, również w ramach Festiwalu Recyklingowego „Przetwory 5”, po raz drugi zdobyła nominację do tytułu „Przetwór Roku”, po pracy grupy Wzorowo. W 2013 roku otrzymała nominację do Nagrody „Warto” w dziedzinie sztuk wizualnych, przyznawanej przez Gazetę Wyborczą, wybitnych wrocławskich artystów.

Karina była również doceniana w 2016 roku poprzez nominację do Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla nauczycieli akademickich, wyróżniającej artystów, którym nadano stopień naukowy doktora sztuki, a rok później była nominowana do Nagrody Wrocławskiego Oddziału Polskiej Akademii Nauk „Iuvenes Wratislaviae”, skierowanej do młodych wrocławian za ich znakomite osiągnięcia naukowe w różnych dziedzinach.

Stypendia

Lista achievementów Marusińskiej nie kończy się na nagrodach i nominacjach. W latach 2002-2009 korzystała ze stypendium artystycznego przyznanego przez Prezydenta Miasta Bełchatowa. W okresie 2004-2007 realizowała stypendium naukowe na ASP we Wrocławiu.

W latach 2004-2008 artystka otrzymała również stypendium motywacyjne od Starostwa Powiatowego w Bełchatowie. W 2004 roku została laureatką Stypendium Artystycznego Powiatu Bełchatowskiego, a dwa lata później Stypendium Artystycznego Urzędu Miejskiego Wrocławia.

W 2007 roku przyznano jej Stypendium Prezydenta Wrocławia w dziedzinie kultury i sztuki, a w 2008 roku stypendium artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego. W 2010 roku zdobyła stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Dolnośląskiego. Dodatkowo, w 2012 roku otrzymała Stypendium Młoda Polska, a w 2016 roku uzyskała stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wyjątkowych młodych naukowców.

Wystawy

Wystawy indywidualne

Artystka miała szereg znaczących wystaw indywidualnych, które przyciągnęły uwagę szerokiej publiczności. W roku 2010 zorganizowała wystawę pod tytułem „Pomiędzy” w BWA Galerii Szkła i Ceramiki we Wrocławiu. Zaledwie rok później, w 2011 roku, odbyła się wystawa „Serio?!” w Międzynarodowym Centrum Ceramiki w Bolesławcu.

Również w 2011 roku artystka zaprezentowała swoją twórczość w Berlinie podczas wystawy „Between”, a także w Galerii BB w Krakowie z wystawą „Re-products”. W 2012 roku przedstawiła swoje prace w Galerii Sztuki Współczesnej Mieszkanie Gepperta we Wrocławiu, w wystawie zatytułowanej „Sfera prywatna”.

W wystawie „Zmiany”, która miała miejsce w 2015 roku w Galerii Sztuki Współczesnej MD S we Wrocławiu, artystka zaprezentowała nową perspektywę na temat sztuki współczesnej. W latach 2016-2017 brała udział w wystawie „Część zamiast całości” w BWA Galerii Szkła i Ceramiki we Wrocławiu. Kolejnych sukcesów doświadczyła w 2017 roku, zdobywając uznanie za wystawy „To, czego oczy nie wiedzą” w Galerii Sztuki Współczesnej Mieszkanie Gepperta oraz „Cisza” w Schaufenstergalerie Scharf w Grazu.

Również w 2017 roku artystka zaprezentowała tę samą wystawę „To, czego oczy nie wiedzą” w Centrala Art Gallery w Birmingham, co potwierdza jej międzynarodowy zasięg.

Wybrane wystawy zbiorowe

W obszarze wystaw zbiorowych Marusińska również odegrała istotną rolę na międzynarodowej scenie artystycznej. W latach 2009-2013 brała udział w projekcie „Un-polished. Young design from Poland”, który był prezentowany w wielu miastach, w tym w Lwowie na Ukrainie, Grazu w Austrii, czy Bukareszcie w Rumunii.

W 2009 roku można było podziwiać jej prace na wystawie „Design-Antydesign” w Muzeum Architektury we Wrocławiu. W tym samym roku wzięła także udział w projekcie „Warszawa w budowie”, który odbył się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

W roku 2012 artystka znalazła się w gronie twórców prezentujących wystawę „Common Roots” w Design Museum Holon w Izraelu. W kolejnych latach, 2013 i 2014, brała udział w wystawach „Everything Forever Now” w MOCAK w Krakowie oraz „What goes behind… Contemporary Polish Ceramic Design” podczas Inno Design Tech Expo w Hongkongu.

Warto również wspomnieć, że w 2016 roku uczestniczyła w European Triennial for Ceramics and Glass w Belgii oraz w „Młodzi w Muzeum. Poziom Najwyższy” w Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Również w 2017 roku zaprezentowała swoje prace na Salone del Mobile w Mediolanie.

W ostatnich latach artystka miała okazję uczestniczyć w różnych ważnych wystawach, takich jak „Homage to Beauty” w Pradze oraz „Z drugiej strony rzeczy. Polski Dizajn po roku 1989” w Muzeum Narodowe w Krakowie w 2018 roku oraz „Czynnik ludzki” podczas XVIII Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO w 2019 roku, co tylko podkreśla jej aktywność i znaczenie na polskiej scenie artystycznej.

Organizacje i grupy artystyczne

Od 2005 roku Karina Marusińska jest aktywną członkinią grupy artystycznej Łuhuu!, która stanowi platformę dla twórczości artystycznej i kreatywnej wymiany. W latach 2009-2011 zaangażowała się także w pracę nad grupą projektową Wzorowo, której celem było promowanie i wspieranie innowacyjnych pomysłów.

W okresie od 2007 do 2013 roku Marusińska była członkinią Stowarzyszenia Na Rzecz Wspierania Młodych Artystów Grawiton, organizacji, która skupia się na wspieraniu rozwoju młodych talentów w dziedzinie sztuki. Dodatkowo, w latach 2008-2012 była aktywna w Stowarzyszeniu Pożyteczni Producenci Piękna, które promuje estetykę i działalność artystyczną w różnych formach.

Od 2012 roku Marusińska jest związana z Akademią Młodych Uczonych i Artystów, gdzie współpracuje z innymi artystami i naukowcami na rzecz kreatywnych inicjatyw. Ponadto, od 2014 roku związana jest z grupą Food Think Tank, której działania koncentrują się na interaktywnym podejściu do sztuki kulinarnej.

Przypisy

  1. KarolinaK. Dzimira, Grupa Łuhuu [online], Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych.
  2. AgnieszkaA. Jacobson‑Cielecka, Etnodizajn. Zdobienie, przetwarzanie czy nowa wartość?, „2+3D”, 34 (I/2010), 07.02.2010 r., s. 64-71.
  3. a b M.F., Grupa projektowa Wzorowo [online], Purpose, 26.09.2011 r.
  4. KatarzynaK. Zacharska, WZOROWO [online], Culture.pl, 08.2013 r.
  5. s, WARTO 2016. Karina Marusińska – w jej akcję zaangażowało się wiele osób, „Wyborcza.pl – Wrocław”, 29.02.2016 r.
  6. KARINA MARUSIŃSKA [online], CENTRUM SZTUKI WRO, 08.02.2017 r. [dostęp 12.07.2019 r.]
  7. Karina Marusińska. To, czego oczy nie wiedzą, red. Karina Marusińska, Małgorzata Sobolewska, kat. wyst., ART TRANSPARENT Fundacja Sztuki Współczesnej, Wrocław 2017. Dostępny online: http://www.marusinska.pl/pl/2017/258/.
  8. Część zamiast całości = A part for the whole. Karina Marusińska, red. Dominika Drozdowska, Michał Grzegorzek, Karina Marusińska, kat. wyst., BWA Wrocław – Galerie Sztuki Współczesnej, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Wrocław 2017. Dostępny online: http://www.marusinska.pl/pl/2016/242/.
  9. Karina Marusińska. Pomiędzy, kat. wyst., BWA – Galerie Sztuki Współczesnej, Wrocław 2010. Dostępny online: http://www.marusinska.pl/pl/2010/99/.
  10. Redakcja, Łuhuu!!!, czyli perfomance na plaży [online], Dziennik Bałtycki, 29.08.2008 r. [dostęp 12.07.2019 r.]
  11. PiotrP. Stasiowski, Dziewczyny z Łuhuu! wciąż dorastają, „Obieg”, 12.05.2007 r.
  12. a b c d e f g h i j k l m n o p q r s Karina Marusińska [online], www.marusinska.pl [dostęp 26.05.2019 r.]
  13. Akcje – LUHUU [online] [dostęp 02.06.2019 r.] (pol.).
  14. Akcje – LUHUU [online] [dostęp 12.07.2019 r.] (pol.).

Oceń: Karina Marusińska

Średnia ocena:4.46 Liczba ocen:25